Druga generacja popularnego Fiata Punto stała się ostatnio jednym z najtańszych aut na polskim rynku wtórnym. Czy pomimo wieku samochód ten wciąż może być wart zainteresowania?
Historia i wersje
Fiat Punto II zadebiutował w 1999 roku, jako następca pierwszej generacji samochodu segmentu B o tej samej nazwie (po włosku „kropka”, „punkt”), ponadto dzielił z poprzednim modelem platformę konstrukcyjną i część silników. Auto było dostępne w wersjach 3- i 5-drzwiowy hatchback z silnikami benzynowymi o pojemności 1,2 – 1,4 l i mocy 60-95 KM oraz 1,8 16V/131 KM (Wersja HGT, 1999-2002) i dieslami 1,3 – 1,9 l (turbo i wolnossące) 60-101 KM. Ponadto dostępny był także wariant 1,2 Natural Power zasilany CNG.
W 2003 roku samochód przeszedł dość obszerny facelifting. Zmiany dotyczyły przede wszystkim przedniej części nadwozia, wprowadzono również nowe wersje wyposażenia, a także silniki 1,4/95 KM oraz 1,3 i 1,9 Multijet (diesel) o mocach odpowiednio 70 i 101 KM.
Produkcję włoskiego Punto II wstępnie zakończono wraz z pojawieniem się nowej generacji modelu (Grande Punto) w 2005 roku, jednak w 2007 wytwarzanie wznowiono pod nazwą Punto Classic z przeznaczeniem na rynki wschodnie – taki model przetrwał do 2010 roku. Ponadto Punto II był produkowany na licencji w serbskim Kragujevacu jako Zastava 10 w latach 2005-2008, 2009-2011 oraz od 2013.
Czy warto jeszcze się zainteresować?
Dziś Punto II kusi przede wszystkim ceną – jeżdżący egzemplarz można kupić właściwie już od 1000 zł. Jednak sporo samochodów jest w złym stanie technicznym. Ostatnio Fiat Punto II brał udział w wypadku drogowym niedaleko Poznania. O tym zdarzeniu z udziałem Fiata Punto II w pod poznańskiej miejscowości przeczytasz na https://www.po24.pl. Wracając do tego modelu, to jest to samochód stosunkowo mało problematyczny, jednak ma już swoje lata, ponadto wiele egzemplarzy było wykorzystywanych do pracy przez różne przedsiębiorstwa, a oprócz tego w pierwszej dekadzie XXI wieku Punto II było w Polsce „hitem” tuningowym – stąd wiele „zajeżdżonych” egzemplarzy. Wciąż jeszcze można jednak znaleźć samochody w przyzwoitym stanie, a nawet od pierwszego właściciela.
Miejski Fiat jest samochodem stosunkowo prostym i tanim w utrzymaniu – zadowoli szukających taniego auta na dojazdy np. do pracy, będąc wystarczająco przestronny i oszczędny. Silniki są dosyć trwałe, do mankamentów należy zaliczyć problemy ze wspomaganiem kierownicy, nietrwałe zawieszenie i – oczywiście – korozję. Pomimo tego, w najniższym przedziale cenowym, można ten samochód z czystym sercem polecić.